0575-544680 info@fysieq.nl

KLACHTEN

Staat uw klacht er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

BEKKENKLACHTEN

Veel mensen hebben klachten in de buik of in het bekkengebied. Ze voelen vaak weerstand om hiermee naar de huisarts of fysiotherapeut te gaan omdat het een onderwerp is dat nog steeds wat in de taboesfeer blijft hangen. Toch zijn er veel mensen met klachten in dit gebied, en weet de huisarts of geregistreerd bekkenfysiotherapeut heel goed hoe ze je ermee kunnen helpen.

Onder in ons bekken ligt de bekkenbodem, een spierlaag die onze organen ondersteunt en een functie heeft in het plassen, ontlasten en seksualiteit. In het geval van dames heeft de bekkenbodem ook een duidelijke functie in de zwangerschap en de bevalling.

Omdat het bekken vast zit aan onze wervelkolom en heupen, zien we vaak dat klachten in dit gebied invloed hebben op onze bekkenbodem, en ook andersom. Veelvoorkomende klachten zijn (al dan niet zwangerschapsgerelateerde) bekkenpijn, urineverlies, verzakkingen, plasproblemen, ontlastingsverlies, obstipatie, buikpijn, pijn bij het vrijen en niet goed te controleren aandrang voor urine of ontlasting.

Deze klachten kunnen voorkomen van jong tot oud, bij mannen en bij vrouwen. Soms zijn ze leeftijdsgerelateerd, en soms hebben ze te maken met andere lichamelijke klachten zoals Diabetes, Multiple Sclerose, Parkinson, COPD of ontstaan ze na bijvoorbeeld een zwangerschap, een periode van zwaar werk, stress of een herseninfarct. Ook kunnen klachten optreden na operaties aan de rug of heup, in de buik of aan de prostaat.

Wat kun je zelf doen om klachten te voorkomen?

Veel mensen weten dat ze een bekkenbodem hebben, maar hebben geen idee hoe ze deze spieren kunnen voelen en aan- of ontspannen. Het is belangrijk om eerst te leren voelen. Kun jij je bekkenbodem aanspannen?

  • ga rustig liggen op bed of op de bank, leg eventueel een kussentje onder je knieën.
  • probeer door je buik te ademen en verder ontspannen te liggen.
  • probeer je voor te stellen dat je nodig moet plassen of een wind moet, en maak een inwendige “ophoud”-beweging. Probeer alleen inwendig aan te spannen en de buikspieren, benen en billen niet mee te laten knijpen. Probeer ook rustig door te ademen.
  • kun jij deze spieren even vasthouden, kun je een aantal keer achter elkaar aanspannen en loslaten en lukt het je ook om tussendoor weer helemaal te ontspannen? Dan ben je al een heel eind.

Heb je bekken(bodem)gerelateerde klachten denk je? Je bent aan het goede adres bij Myrthe als geregistreerde bekkenfysiotherapeut. Zij kan je helpen meer grip te krijgen op je bekkenbodem. 

Bel 0575-544680, stuur een app naar 0610055536 of stuur een email naar myrthe@fysieq.nl

Waar heb jij last van?

Kies uit één van de onderstaande klachten en lees meer over de behandelmethode.

Bezoek ons

Bel ons

stuur een mail